Субота, 05.07.2025, 16:34Вітаю Вас Гість | RSS
Novoselysche School
Меню сайту
Категорії розділу
Конспекти уроків [0]
Додаткові матеріали [1]
Котрольні роботи [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


Головна » Статті » Історія » Котрольні роботи

Конспект уроку з практичного права
Урок № 1 За якими правилами ми живемо Навчальні цілі: ознайомити учнів з основними поняттями теми, видами соціальних нормам; пояснити, що таке правила і як вони виникають у суспільстві, навчити учнів працювати в групах, виконувати практично-лабораторні завдання; розвивати у школярів вміння висловлювати власну думку, аргументувати її; формувати правову культуру учнів. Очікувані результати Після уроку учні будуть: • знати: основні поняття теми; пояснити, що таке правила і як вони виникають у суспільстві; • вміти: пояснити, що таке правила і як вони виникають у суспільстві; наводити приклади правил, які діють у різних сферах суспільного життя; виконувати практично-лабораторні завдання; працювати у парах та групах; висловлювати власну точку зору, аргументувати її; • розуміти: головне призначення права вил поведінки в демократичному суспільстві; Основні поняття: правило, правила співжиття, соціальні норми. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Методи: мозковий штурм, коло ідей, уявний мікрофон, робота у малих групах, парах. Обладнання: таблиця-схема, роздаткові картки, плакати з крилатими висловами. Література. Основи правознавства /За ред.. І.Б.Усенка. – К., 1998. Маляр І.В. Основи правознавства: навчальний посібник. – Х., 2002. Бармак М., Бармак О. Основи правознавства: робочий зошит для 9 класу. – Тернопіль, 1999. Основи правознавства: Підручник для учнів 9 класу /За заг. ред. В.С.Журавського. – К.,2004. Пометун О.І., Ремех Т.О. Правознавство. Практичний курс: підручник для 9 кл. – К., 2009. Правознавство (Терміни. Афоризми. Прислів’я.). / упоряд. М.П.Рабінович, В.І.Ваксман. – Львів, 1995. – 94с. Основи правознавства. 9 кл.. хрестоматія / М.В.Бармак – Тернопіль, 2000 – 224с. Структура уроку І.Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльностіі ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Що таке правила і як вони виникають 2. Які правила існують у суспільстві 3. У чому призначення правил IV. Закріплення нових знань V. Підсумок уроку VI. Домашнє завдання Поважати звичаї легко, а дотримуватися їх важко Латинське прислів’я Право створене на користь людству Латинське прислів’я Для мене не важливо на чиєму боці сила,важливо те, на чиєму боці право Віктор Гюго Звичай не закон та має силу закону Турецьке прислів’я Не шукай в інших правди, як в тебе її немає Українське прислів’я Всяк правду знає та не всяк про неї дбає Українське прислів’я Хід уроку І. Організаційний момент Привітання вчителя. Ознайомлення учнів із принципами роботи на уроці. Постановка завдань та визначення його мети. Для цього роздаються картки-пам’ятки із правилами використання різних методів роботи на уроці. Це допоможе учням зразу включитися у роботу на уроці. Юридична розминка: на дошці або на стендах висять плакати з висловлюваннями відомих людей чи прислів’ями народів світу, дотичними до теми уроку. Учнів по черзі чи за бажанням зачитують їх. ІІ. Мотивація навчальної діяльності Вчитель. Подивіться будь ласка у вікно. На подвір’ї школи молодші школярі грають ігри. Ви всі добре знаєте, що будь-які ігри мають свої правила. Спілкування людей між собою також відбувається за певними правилами. Розв’язання ситуативної задачі Уявіть собі таку ситуацію. Ви отримали спадщину. Тепер вступає в силу право спадкування, яке визначає, хто може отримати заощадження, що залишилися по смерті родичів. Як зробити так, щоби спритні шахраї не зазіхнули на ваше майно? (Діти відповідають і їхні відповіді зводяться до того, що треба все робити згідно закону, тобто за певними правилами) IІІ. Вивчення нового матеріалу 2. Ви отримали картки-пам’ятки (див. додаток 1) певних методів роботи на уроці. Ознайомтеся з ними і скажіть одним реченням про що йдеться у цих пам’ятках? (Очікувана відповідь: одержали правила роботи на уроці) Вчитель. Отже, будь які ігри, змагання, а також і життя людей врегульовані певними правилами. Давайте подумаємо спільно і дамо відповіді на запропоновані запитання. Робота у загальному колі методом «мозкового штурму» Запитання • Що таке, на вашу думку, правила поведінки? (Прогнозована оптимальна відповідь: правила поведінки – це певні рамки, моделі поведінки людей.) • Хто їх встановлює? (Прогнозована оптимальна відповідь: їх встановлюють самі люди. Але для регулювання різних суспільних відносин у сучасному суспільстві – держава). • Чиї інтереси вони захищають? (Прогнозована оптимальна відповідь: у неоднорідному суспільстві захищають інтереси панівних класів, у демократичному суспільстві – інтереси людини, громадянина держави). (На дошку записуються максимальна кількість думок. Потім учні приходять до однієї оптимальної думки). Вчитель. Отже, ми вже розпочали говорити про правила, за якими ми живемо. Це і є тема сьогоднішнього уроку. Оголошую тему уроку, яку діти записують у зошити. Одночасно знайомлю учнів із навчальними цілями та очікуваними результатами заняття. Бесіда Пригадайте з курсу історії: 1.Які відносини між людьми існували у первісному суспільстві? (родо-племінні відносини) 2. Що було основою організації цього суспільства? (Прогнозовані відповіді: рівність усіх одноплемінників, демократія) 3. Чи існували якісь правила поведінки у первісних людей? Якщо учням важко відповісти на 3 запитання допомагаю їм у цьому історичним документом (див. додаток 2) Висновок вчителя. З давніх-давен люди зрозуміли, що свавілля, ігнорування інтересів інших веде до конфліктів, небезпечних для існування роду, племені, народу. Суспільства в цілому. Виходячи із свого життєвого досвіду, багатовікової практики спільного існування, трудових майнових, родинних та інших відносин, люди почали встановлювати спільні для всіх норми і правила поведінки. Вони стали підкорятися загальним правилам і засуджувати тих, хто їх порушує. Для того, щоб добре запам’ятати поняття і в разі потреби швидко пригадати його значення запишемо поняття «правило» у термінологічні словники. Словникова робота (учнів записують у термінологічні словники поняття). Правило – це загальноприйнятий спосіб чи порядок дій, що відображає приклад діяльності чи поведінки людини. Вчитель. А тепер використаємо ваш життєвий досвід. «Приміряємо» вже вивчене нами на уроці на можливих життєвих ситуаціях. Робота у малих групах (четвірках) Завдання 1 Пригадайте життєві ситуації, в яких ви зустрічалися з тими чи іншими правилами поведінки. Складіть перелік 2-3 таких ситуацій. Вчитель. У суспільстві існують найрізноманітніші правила поведінки: у школі, в громадських місцях у транспорті, сім’ї, правила етикету, дорожнього руху та інші. Правила, якими регулюються дії та вчинки людей, відносини між ними, називаються соціальними нормами. Для кращого запам’ятовування поняття попрацюємо зі словником. Словникова робота (учнів записують у термінологічні словники поняття). Соціальні норми – правила, вироблені суспільством чи групою людей у процесі спільного життя та діяльності. Вчитель. А які бувають види соціальних норм і що вони регулюють ми дізнаємося після того , коли ви попрацюєте із книжкою і таблицею, яка вивішена на дошці. Далі один ряд учнів працює із таблицею «Соціальні норми» (див. додаток 2), а інший – із підручником, читаючи матеріал на с.11-12. Завдання для 1 групи Опрацювавши таблицю «Соціальні норми» Назвати, які основні соціальні норми існують у суспільстві. І на основі таблиці вказати, які суспільні відносини вони регулюють. (Прогнозовані відповіді: релігійні, у повсякденному житті, в об’єднання громадян, у державі, у культурі, і т.п.) Завдання для 2 групи Прочитати матеріал підручника на с.11-12. і вказати як саме різні соціальні норми регулюють різноманітні сфери суспільних відносин. Вчитель. А тепер подивимося як ви зможете отримані знання використати на практиці. Робота у малих групах. Свої думки клас представляє методом «коло ідей». Завдання Прочитайте наведені нижче соціальні норми. Порівняйте їх за такими ознаками: - яку сферу суспільного життя врегульовують; - кому вони адресовані, - як виникли; - у який спосіб доводяться до відома тих, кого стосуються; - що змушує людей дотримуватися їх. Представте свої думки класом методом «коло ідей». 1. У громадському транспорті поступайтеся місцем людям похилого віку. 2. За злочин відповідають особи, яким до його вчинення виповнилося шістнадцять років. 3. Не говоріть неправди. 4. Переходьте вулицю в означеному місці. 5. Не крадіть. 6. Не залишайте друзів у біді. 7. Вітайте рідних з Новим роком та днем народження. 8. Носити брудну сорочку некрасиво. 9. Обов'язком громадянина є сплата податків. 10. Любіть ближнього свого, як самого себе. Вчитель. Ви добре справилися із завданням. А зараз висловіть власну точку зору на поставлену проблему. Завдання. А) Працюючи у загальному колі (див. додаток 1, № 2), Поясніть, у чому призначення правил, що існують у суспільстві. Прогнозовані відповіді: правила у суспільстві існують для того, щоб регулювати відносини між людьми, між людьми і державою і таке інше. Правила поведінки дають можливість встановлювати справедливість у суспільстві., дають можливість людям почуватися захищеними і бути упевненими у завтрашньому дні. Б) Порівняйте висловлені вами думки з текстом підручника (с.13) і коротко вкажіть на ті подібності чи відмінності, які ви знайшли у ході даної роботи. Вчитель. Наш урок добігає кінця. Ми обговорили усі питання поставлені на початку уроку. А зараз ще раз згадаємо те, що ми вивчили на нашому занятті. V. Закріплення вивченого матеріалу Гра «Чиста дошка» (На дошці записані запитання. Після того як учні дають відповідь на запитання. Його витирають. У кінцевому результаті дошка має залишитися чистою). 1. Що таке правила поведінки? 2. Що таке соціальні норми? 3. Назвіть основні види соціальних норм. 4. Які відносини регулюються нормами права? 5. . Які відносини регулюються нормами моралі? 6. Що таке звичаї? Для більш ґрунтовного закріплення матеріалу та максимального залучення дітей до роботи проводяться наступні види роботи у залежності від залишку часу до закінчення уроку. Робота у парах з діагностичними картками Ряд отримує діагностичні картки і, працюючи у парах виконує наступне завдання. Опрацюйте текст (кожна пара отримує один текст (див. додаток 3), тексти можуть повторюватися у залежності від кількості пар у ряді), дайте відповіді на запитання та виконайте завдання: 1. Який вид соціальних норм відображений у вашому тексті? 2. Дайте визначення цього виду соціальної норми. 3. Знайдіть у тексті підтвердження вашої думки. Завдання для індивідуальної роботи Учні іншого ряду працюють індивідуально, фіксуючи результати своєї роботи у зошитах Закінчіть речення і запишіть свої думки у робочі зошити: 1) Правила відіграють важливу роль у суспільному житті, оскільки … 2) Я намагаюсь завжди (інколи, рідко) дотримуватись соціальних норм, оскільки … Представте записане вами класу (Використовую метод «Уявний мікрофон»). Оцінювання. Мотивація оцінок VI. Підсумки уроку Для того, щоб жити серед інших людей, ви повинні дотримуватися певних норм поведінки, які існують у суспільстві. Бо порушення цих норм тягне за собою відповідальність. VII. Домашнє завдання Для усього класу. Опрацювати тему 2, с.10-14. Дати відповіді на запитання у кінці теми. Скласти власний Кодекс честі. Для допитливих. Порівняйте ці вислови. Який із них видається вам правильним? Чому? 1. Один іспанський діяч вимагав: «Скасуйте всі правила вуличного руху. Чому я повинен повертати праворуч, коли мені потрібно ліворуч? Це - проти принципів свободи». 2. Відомий італійський історик і поет стверджував: «Суспільна свобода є не що інше, як пунктуальне дотримання суспільних законів, справедливих і рівних для всіх». Для кмітливих. Поясніть, що означають словосполучення: 1) «брати за правило», 2) «відступати від правил», 3) «золоте правило», 4) «не в моїх правилах», 5) «правила хорошого тону», 6) «за всіма правилами», 7) «залізне правило», 8) «як правило». Придумайте приклади життєвих ситуацій, до яких можна застосувати ці словосполучення. Додатки Додаток 1 Картки-пам’ятки «Як працювати на уроці у різних ситуаціях» № 1. «Коло ідей» Робота організовується у такий спосіб: 1. Учитель висуває дискусійне питання та пропонує його обговорити в кожній групі; 2. Після того, як вичерпався час на обговорення, кожна група представляє лише один аспект обговорюваного питання; 3. Групи висловлюються по черзі, доки не будуть вичерпані усі відповіді; 4. Під час обговорення теми на дошці складається список запропонованих ідей. № 2. Обговорення у загальному колі 1. Насамперед треба говорити по черзі, а не одночасно і як перебивати того, хто говорить. 2. Для встановлення черги, як правило, піднімають руку або використовують уявний мікрофон. 3. Дуже важливо слухати всіх, хто говорить, і не повторювати думки, ідеї, які вже висловлені. 4. Якщо ви бажаєте приєднатись до думки, що вже лунала, чітко скажіть про це й аргументуйте свою позицію новим прикладом чи фактом. 5. Будьте лаконічними і будуйте висловлювання логічно. 6. Ставтеся з повагою до думок і висловлювань усіх учасників обговорення. 7. Якщо ваша позиція вже висловлена й аргументована, утримайтесь від участі обговоренні до наступного разу. № 3. Робота в малих групах Робота в малих групах дає змогу вам набути навичок, які необхідні людині для спілкування та співпраці (співробітництва). Після того, як учитель об'єднав вас у малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3—5 хвилин) повинна виконати це завдання й представити результати роботи класу. Слід дотримуватись таких правил роботи в малих групах: 1. Швидко розподіліть ролі в групі: спікер (керівник групи): - зачитує завдання групи; - організовує порядок виконання; - пропонує учасникам групи висловитись по черзі; - заохочує групу до роботи; - підводить підсумки роботи; - за згодою групи визначає доповідача. секретар: - коротко і розбірливо записує результати роботи своєї групи; - має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або lопомогти доповідачеві. посередник: - стежить за часом; - заохочує групу до роботи. доповідач: - чітко висловлює думку групи; - доповідає про результати роботи групи. 2. Починайте висловлюватись спочатку за бажанням, а потім по черзі. 3. Дотримуйтесь одного з правил активного слухання – не перебивайте один одного. 4. Обговорюйте ідеї, а не учнів, які висловили цю ідею. 5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи. 6. Намагайтесь у групі дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групи може бути особлива думка і вона має право на існування. № 4 «Уявний мікрофон» Правила роботи за цим методом такі: - говорити має той, у кого «уявний мікрофон»; - відповіді не коментувати й не оцінювати; - коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось казати, викрикувати з місця. Додаток 2 Прокопій Кесарійський про життя слов’ян і антів у книзі «Війна з готами». «… Ці племена, слов’яни і анти, не підлягають одній людині, а з давніх-давен живуть у демократії; тому про все, що для них корисне чи шкідливе, вони міркують спільно. І майже у всьому іншому обидва варварські народи живуть однаково. Єдиного бога, громовержця, вважають вони владикою всього світу і в жертву йому приносять биків і чинять інші священні обряди. Жодного впливу долі зовсім не визнають…» Додаток 3 Таблиця «Соціальні норми» Додаток 4 Картка № 1 Свято Івана Купала (7 липня) відзначала переважно молодь. Святкування починалось із прикрашання купальського дерева на березі річки, ставка - купайлиці, для чого обиралася Ж вишня, верба або чорноклен. Дівчата прикрашали його стрічками, завивали з гілок вінки. Вони ж робили й ляльку Марену. Довкола дере¬ва водили «кривого танцю», співали купальських пісень, їли обрядову страву - варені яйця або яєчню. Ввечері запалювали вогнище. Після завершення святкування купайлицю підпалювали й недогорілою топили у воді. Купальсь¬ка ніч вважалася чарівною, в цей час, за повір'ям, цвіте квітка папороті. Хто її має, той все на світі знає, може знайти будь-який скарб і тому багатство до рук іде. Картка № 2 Із «Статуту Українського реєстрового козацтва» Українське реєстрове козацтво - міжнародна національно-патріотична і оборонно-спортив¬на організація. Воно є продовжувачем ідей¬них, .духовних і моральних засад українських козаків, їхніх традицій. Дійсним козаком (членом організації) має право бути: нащадок українського козацького роду, а також громадяни України або українці української діас¬пори з 18-річного віку, які стоять на засадах захисту держав¬ності України, пройшли випробувальний термін один рік і виявили себе як такі, що мають глибокі українські патріотичні переконання, мають за мету розбудову і захист самостійної, незалежної, соборної демократичної держави, прийняли при¬сягу Українського козака і здійснюють суспільно корисну для України діяльність. Картка № 3 Церкви на Трійцю неначе перетворювалися на гаї. Уздовж стін та іконостаса рядами ставили зрубані молоді берізки, образи прикрашали живими квітами, підлогу покривали луговими травами. Духівництво облачалося в зелені пар¬чеві шати, жінки вбиралися в цей день переважно в одяг зеленого кольору. Дівчата вплітали в коси зелені стрічки. На службі стояли з букетами квітів. Уклінні молитви священика слухали, стоячи на колінах та опустивши голову на букет квітів. Уважалося, що в цей часу людини повинно бути стільки сліз ка¬яття за свої гріхи, щоб на кожну квітку впала сльозинка - «роса благодаті». Картка № 4 Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поши¬рювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Категорія: Котрольні роботи | Додав: Pavlik (15.03.2016) E
Переглядів: 1875 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Поділитись!
Пошук